Blogiportaalit

Blogit voivat liittyä erilaisiin blogiportaaleihin, joiden kautta ne voivat saada tukea muilta bloggaajilta sekä ”ylemmältä” taholta ja esimerkiksi neuvoa postaustensa hinnoitteluun sekä hinnoittelun yhtenäistämiseen. Blogiportaalissa toimiva bloggaaja ei ole enää bloginsa kanssa yksin vaan hänellä on ikään kuin yhteisön tausta takanaan.

Suomen kaltaisessa pienessä maassa portaalin tuki voi olla erityisen tärkeää, jotta blogi voi nousta näkyviin. Portaalin ulkopuolella itsenäisenä toimivan pienen blogin on esimerkiksi vaikeaa saada nostettua omaa LRT-arvoaan, mutta portaaliin liittymällä tämä luku nousee usein aivan itsestään. LRT-arvo kertoo siitä, kuinka luotettavana ja suosittuna Google jotakin sivua pitää. Tämä saattaa vaikuttaa esimerkiksi markkinointiyhteistyötahojen kiinnostukseen blogiasi kohtaan – vahvat blogit tietysti kiinnostavat heikkoja enemmän. Jos haluat tehdä blogisi kautta markkinointia tai muunlaisia yhteistöitä, saattaa portaaliin liittyminen olla hyvä idea.

Toisaalta osa bloggaajista saattaa kokea, että portaaliin liittyminen rajoittaa hänen itsemääräämisoikeuttaan – hän ei ehkä enää saa portaaliin liityttyään hinnoitella esimerkiksi yhteistyöpostauksiaan täysin vapaasti eikä ehkä muutoinkaan päättää täysin itsenäisesti siitä millaisten yhteistyötahojen kanssa hän haluaa yhteistyötä tehdä. Tämä saa osan bloggaajista välttelemään erityisesti sellaisia portaaleja, jotka sanelevat alaisuudessaan toimivien blogien toimintaan liittyvistä asioista liian tarkkoja sääntöjä. Usein blogiportaaleissa toimivien blogien postaukset maksavat yli 1 000 euroa, mikä on monelle pienelle yritykselle aivan suuri summa yhdestä postauksesta. Tämä saattaa karsia yhteistyötahojen määrää – onko se sitten hyvä vai huono juttu – sen päätät sinä.

Portaali managerina

Blogiportaalia voidaan pitää tietyllä tavalla jopa bloggaajan managerina – se edustaa bloggaajaa ja ajaa hänen etujaan. Konseptin ideana on koota yhteen samantyylisiä blogeja, joiden aiheet käsittelevät samankaltaisia asioita. On olemassa esimerkiksi blogiportaaleja, jotka keräävät sivustolleen matkablogeja, lapsiperheblogeja sekä lifestyle-blogeja. Näin luodaan mielenkiintoisia kokonaisuuksia, joista tietystä aiheesta kiinnostunut lukija voi löytää samalla kertaa monenlaisia ajatuksia ja näkemyksiä. Blogiportaali yleensä hoitaa mainosten myynnin blogeihin ja käy vuoropuhelua yhteistyöstä kiinnostuneiden yritysten kanssa. Portaalin kautta blogi saa lisänäkyvyyttä ja sen ansaitsemismahdollisuudet usein paranevat.

2010-luku on ollut suomalaisten blogien keskuudessa juurikin järjestäytymisen sekä blogiportaaleihin liittymisen aikaa. Moni bloggaaja on aloittanut kirjoittamaan blogiaan myös suositun aikakauslehden sivuilla. Erään tutkimuksen mukaan noin puolet maamme bloggaajista kuuluu blogiportaaliin. Muotibloggaajien osalta luku on vieläkin suurempi – reilut 70 prosenttia tämän genren bloggaajista nimittäin kuuluu johonkin portaaliin. Monet myös vaihtavat portaaliaan sekä aikakauslehteä, jonka sivuille kirjoittavat. Osa on jopa päätynyt palaamaan täysin itsenäiseksi bloggaajaksi. Ansaitsemismahdollisuudet sekä vapaus houkuttelevat vaihtamaan blogiportaalia puoleen tai toiseen.
Blogiportaalien suosion kasvettua maassamme on myös erilaisia blogiportaaleja alettu perustaa yhä enemmän. Osa on laajentanut omaa blogigenreään esimerkiksi muotiblogeista muotiblogeihin, sisustukseen, ravintoon sekä treenaamiseen keskittyviin erilaisiin blogeihin – näin on alkanut syntyä yhä monimuotoisempia blogiportaaleja. Osa portaaleista sisältää varsinaisen portaalin lisäksi vielä epävirallisemman verkoston, johon liityminen on helpompaa kuin varsinaiseen portaaliin. Osa portaaleista nimittäin valikoi portaaliinsa valittavat blogit huolellisesti eikä mikä tahansa blogi kelpaakaan mukaan. Myös videobloggaajille on perustettu aivan oma portaalinsa.

Jos sinua kiinnostaa liittää blogisi johonkin blogiportaaliin tai portaaliin liittyvään verkostoon, ole hyvissä ajoin yhteydessä portaalin yhteistyötahoon ja kysy häneltä blogisi mahdollisuuksista. Liian arka tässä asiassa ei pidä olla sillä kukapa kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse. Blogisi ei tarvitse olla täydellinen tullakseen hyväksytyksi, mutta jotakin omaa siinä pitäisi olla – jotakin joka tekee siitä mielenkiintoisen ja erottaa sen lukuisista muista blogeista, joita syntyy nykyisin kuin sieniä sateella. Ellei blogiasi hyväksytä johonkin portaaliin, kannattaa kysyä hylkäyksen syytä – voit oppia tästä palautteesta jotakin ja pyrkiä parantamaan blogiasi palautteen pohjalta. Ellei blogiasi hyväksytä varsinaiseen portaaliin, selvitä onko portaalilla epävirallisempaa verkostoa ja jos on, selvitä voisitko liittyä siihen.